Tilgængelighedserklæring

Frederiksberg Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://frederiksberg.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://frederiksberg.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Frederiksberg Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://frederiksberg.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden fuldt ud. 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Inqlude IT har gennemført en fuld test for alle krav i WCAG 2.1 på A og AA niveau på udvalgte sider på webstedet. Testen er gennemført efter samme metode, som anvendes i forbindelse med Digitaliseringsstyrelsen monitorering af offentlige websteders webtilgængelighed. Testen er foretaget ved en kombination af automatiske testværktøjer og manuel test.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • 3.1.2 Sprog der anvendes til dele af indholdet
    Hjemmesiden indeholder linkteksten 'English' i menuen, som linker til den engelske del af hjemmesiden, men mangler engelsk sprogattribut.
  • 1.4.3 Kontrast
    Teksten "Hvad synes du om denne side" i feedback elementet er mørkegrå på en grøn baggrund, hvilket giver den et for lavt kontrastforhold på 2,2:1 til baggrunden. Feedbackelementet kommer fra Siteimprove og kommunen er derfor i dialog med leverandøren Siteimprove med henblik på en løsning.
  • 1.3.1 Information og relationer
    Pilen til venstre ved brødkrummerne viser visuelt, at den linker tilbage til forsiden, men er indsat med CSS og har ikke et tilgængeligt alternativ, da "Frederiksberg Kommune" ikke beskriver, hvor på siden man kommer hen.
  • 1.3.1 Information og relationer
    [Cookies] Fanebladene i cookies kommunikerer ikke programmæssigt, om de er åbnede eller lukkede. [Cookies] Filter-linkene, såsom "Statistik (3)", kommunikerer visuelt, men ikke programmatisk, hvilket filter der benyttes.
  • 1.4.1 Anvendelse af farve
    [Cookies] Kontrastforholdet mellem en tjekboks i fokus og en uden fokus er for lavt til at farve kan benyttes som den eneste visuelle indikator (2,5:1).
  • Kontrast
    [Cookies] Den hvide tekst "Jeg tillader alle cookies" på grøn baggrund har et for lavt kontrastforhold (3,35:1).
  • PDF-dokumenter
    Hjemmesiden indeholder utilgængelige PDF-dokumenter.
  • Selvbetjeningsløsninger
    Flere selvbetjeningsløsninger, som hjemmesiden udstiller/henviser til, er ikke tilgængelige
  • 1.4.11 Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    [Cookies] Det grå flueben i den "Nødvendige" tjekboks har et for lavt kontrastforhold til den hvide baggrund (2.8:1). Fokusindikatoren på knappen "Nulstil", der kommer frem, når der er valgt filtre, har et for lavt kontrastfohold på 1,4:1.
  • Navn, rolle, værdi
    [Cookies] Fanebladene i cookies kommunikerer ikke programmæssigt, om de er åbnede eller lukkede. [Cookies] Filter-linkene, såsom "Statistik (3)", kommunikerer visuelt, men ikke programmatisk, hvilket filter der benyttes.
  • 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
    Dropdownmenuer med filtre har ingen synlige etiketter eller instruktioner. På hjemmesidens kontaktside.
  • Identificering af inputformål
    Da inputfelterne “E-mail-adresse” og “Navn” indeholder personlige oplysninger og har attributten type=“text”, bør de også have en autocomplete attribut.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

  • Utilgængelige PDF'er
    Dokumenter (typisk i PDF- eller Word format), som er offentliggjort før 23. september 2018, og som ikke er nødvendige for aktive administrative processer, er undtaget fra kravene om webtilgængelighed jf. §1, stk. 5 i loven.
  • Video uden undertekster, uden synstolkning og uden beskrivelse af fysiske handlinger og lyde
    Video og audio, som er offentliggjort før 23. september 2020, er undtaget fra kravene om webtilgængelighed jf. §1, stk. 5 i loven.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Indsatsområder for 2024: - Fortsat tæt samarbejde om at vedligeholde og rette tilgængelighedsfejl med leverandør. - Vi er fortsat i løbende dialog med Handicaprådet i Frederiksberg Kommune og orienterer dem om vores tiltag. - Den centrale webmaster arbejder løbende på at forbedre webtilgængeligheden via dialog med indholdsleverandører. Den indsats består bl.a. af fortsat uddannelse og oplæring i tilgængelighedskravene, implementering af tekniske værktøjer samt fastholde det ledelsesmæssige fokus på webområdet

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.